8 leggyakoribb téma

A C-vitamin természetes forrásai

523
HOZZÁSZÓLÁS:

A legvitamindúsabb gyümölcsök: a citrusfélék (narancs, citrom, mandarin, grapefruit ), fekete ribiszke, piros ribiszke, cukordinnye, szamóca és egres.

A citromban közismerten sok aszkorbinsav van, 100g gyümölcs bőven fedezi a napi szükségletet. Ezt el is fogyasztjuk, ha egy egész citromot kifacsarunk és limonádénak megisszuk. Teánkat viszont egy-két csepp  citromlével megízesítve – csak “vitaminillúzió”!

A ribiszke, különösen a fekete ribiszke szintén a C-vitaminban (aszkorbinsav)gazdag gyümölcsök közé tartozik, de ha mondjuk bort készítünk belőle, az erjesztés tönkreteszi vitamintartalmát!

Kóstoljuk meg a karalábét, amelynek aszkorbinsav-tartalma szintén jelentős, pedig nem kimondottan népszerű zöldésg az íze miatt.

A citrusfélék kiváló C-vitamin források

A citrusfélék kiváló C-vitamin források

Nézzünk 1-2 ellenpéldát!
Nagyon kevés C-vitamin van a gyümölcslevekben (kivéve, ha külön adtak hozzájuk C-vitamint). Ennél az élelmiszerfajtánál megvan ugyan a kellő gyümölcshányad, a készítmény tartósítása, sterilezése céljából azonban olyan intenzív hőkezelést kell alkalmazni, amely nagy részben elbontja a C-vitamint.

Hasonlóan kevés C-vitamint találunk a gyümölcsízekben, befőttekben, tehát általában a konzervipari termékekben, beleértve a bébiételkonzerveket is. A gyümölcsszörpökre is ugyanez vonatkozik, kivéve a vitaminnal dúsított termékeket. Némelykor valóban egy C-vitaminban gazdag alapanyaghoz kötődik az ismeretünk, de a tárolás, feldolgozás során ez a vitamin nagyrészt elbomlik. Például a csipkebogyó frissen fagyasztva valóban igen dús C-vitamin- forrás, de a szárított gyümölcsben már alig található. Ez a maradék is elvész, ha gyümölcsízt főzünk belőle, vagy 60 °C-nál melegebb vízzel forrázzuk le teakészítéskor. 

Nyáron és kora ősszel, amennyiben rendszeresen fogyasztunk friss gyümölcsöt, nincs gond C-vitamin-ellátásunkkal. A téli hónapok beköszöntével azonban egyre nehezebb a vitaminszükségletet fedezni.

  • Ilyenkor a burgonya ugyan nem sok C-vitamint tartalmaz, de szokásos, rendszeres fogyasztásával (ételköretként) mégis tekintélyes vitamin bevitelt tesz lehetővé.

  • Savas kémhatása miatt kiválóan konzerválja a C-vitamint a savanyú káposzta, ezért fogyasztása nagyon ajánlatos a téli, tavaszi hónapokban, főleg nyersen és salátaként. A déligyümölcsök szintén sokat segítenek, de egyrészt nem mindenki tudja rendszeresen megvásárolni, másrészt a hosszú ideig tartó szállításuk, tárolásuk alatt csökkenhet a C-vitamin-tartalmuk
  • További nehézséget okoz, hogy a zöldségféléket nem nyersen, hanem főtt állapotban, legtöbbször főzelék formájában fogyasztjuk A főzővízben jelentős mennyiségű C-vitamin oldódik ki. Ha a főzővizet felhasználjuk, nem megy veszendőbe a vitamin- és ásványi anyag-tartalom. Van azonban, amikor ki kell önteni a főzővizet (pl. sóska esetében az oxálsav, illetve karalábénál a kellemetlen ízanyagok miatt). A főzés, a hőhatás egyébként is lényeges C-vitamin-bomlást idéz elő a főzelékek előállításakor. Mivel az elkészült ételt nem mindig fogyasztjuk el frissen, az egynapos tárolás további vitaminveszteséggel jár.
523
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
3
  1. Nagy Sándorné szerint:

    Mindig azt vallottam, hogy természetes formában vigyük a szervezetbe a vitaminokat. Nyers zöldségekből (káposzta, cékla, paradicsom, hagyma stb.) nagyon finom salátát lehet készíteni.

    • Bojtor Katalin szerint:

      Ez mind szép és jó, ha van időd egész nap a konyhában pepecselni. Hétvégén én is csinálok salátákat, de hétköznap örülök ha beesek az ágyba a munka után. A multvitaminokban benne van minden ami kell nekem, így egy darab tablettával meg van oldva az egész.

  2. Pálinkás Tímea szerint:

    Persze együnk minél több gyümölcsöt, zöldséget, de nem mindig tudjuk természetes forrásból fedezni a szervezet számára kellő mennyiségű vitaminokat és ásványi anyagokat. Főleg télen fontos egyéb módon pótolni, erre találták ki a multivitaminokat.

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!

Kapcsolódók |

Hasonló cikkek, témák
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]